Leaserijders zijn afgelopen maanden massaal gevallen voor de plug-in hybride vanwege de lage bijtelling. De kosten voor de leaserijder zelf zijn inderdaad lekker laag, maar de werkgever kan een forse tegenvaller tegemoet zien. 

De Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-in Hybride Vehicle) ziet er niet uit als een zuinige auto. Het is een blokkige, forse SUV met de aerodynamica van een flatgebouw.

Dat de auto tot 31 december met 0 procent, en na 1 januari met 7 procent bijtelling te krijgen was, was omdat er een stekker aanzat. Je kon er ook puur elektrisch op rijden. In theorie stoot de auto daarom weinig CO2 uit.

Meer op benzine, minder op stroom

Maar het probleem is dat veel leaserijders dat helemaal niet doen, opladen. Soms hebben ze geen zin om een laadpaal op te zoeken, maar vaker rijden ze gewoon veel lange afstanden. En dat is niet gek: juist daarom heb je die auto van de zaak.

Maar lange afstanden rijd je niet op stroom, maar op benzine. Want wil je ook lange afstanden elektrisch rijden, dan moet je halverwege de rit een half uur aan het stopcontact.

Hogere brandstofkosten dan verwacht

Het gevolg, en dat geldt niet alleen voor de Japanse reus, maar ook voor elke andere plug-in hybride zoals de Toyota Prius plug-in, is dat de brandstofkosten veel hoger uitvallen dan verwacht. Het theoretische verbruik door de fabrikant wordt opgegeven – dat op zich al vaak veel te optimistisch is – heeft dan niets meer met de praktijk te maken.

Voor de leaserijder zelf is dat geen probleem. Die betaalt zijn bijtelling, in het geval van een auto met stekker gekocht voor 31 december niets, na 1 januari 7 procent van de catalogusprijs, plus soms nog een eigen bijdrage in de vorm van een vast bedrag per maand.

Het probleem is voor de werkgever. Die zit met veel hogere brandstofkosten dan van tevoren ingeschat. En dat is zuur, want een plug-in hybride is vaak ook nog een duurder in de aanschaf. Leasemaatschappij Leaseplan concludeert dat in 80 procent van de gevallen er voor de werkgever extra kosten zijn.

“Veel werknemers hebben hun werkgever onder druk gezet zodat zo’n auto konden aanschaffen”, zegt Martijn Versteegen, marketingdirecteur van Leaseplan. “Werkgevers hebben daar soms zonder al te veel na te denken mee ingestemd. Nu de rekeningen binnenkomen, valt dat tegen. Er is natuurlijk  niets mis met een hybride auto, maar je moet dan wel rekening houden met de reële kosten van zo’n auto.”

Stekkerauto duurder bij meer dan 20.000 km per jaar

Het omslagpunt ligt volgens Leaseplan ongeveer rond de 20.000 kilometer per jaar. Maakt een leaserijder meer kilometers, dan betekent dat een extra rekening bovenop de vastgestelde leaseprijs.

In onderstaande grafiek zie je in het oranje het theoretische verbruik afgezet tegen het werkelijke verbruik. Wat blijkt: als je heel weinig rijdt en bijna volledig elektrisch, is de auto zuiniger, maar al snel is het verbruik, gemeten in liters per 100 km, hoger.brandstof

Het probleem doet zich volgens Leaseplan bij alle plug-in hybrides voor, maar met name de Mitsubishi Outlander-rijder jaagt zijn baas het meest op kosten, want rijd je die eenmaal op fossiele brandstof, dan is hij net zo zuinig als ieder andere SUV. Niet zo zuinig dus.